Leo L
Superlid

|
11-09-2008 om 21:19:12 Ik zou voor 200-300Watt gaan
|
Leo L
Superlid

|
11-09-2008 om 21:20:58 Ik zou voor 200-300Watt gaan
dit is wat ik eerder onder versterking op het forum heb gezet (scheelt je zoeken )
De vraag is of je thuis wilt oefenen of ook al in een band speelt?
Alles wat tussen de 0-30 Watt ligt is leuk voor thuis (behalve voor je ouwe lui!!)
Zoek voor thuis iets waar een extern kanaal bijv CD/MP3 en een head phone opzit)
Alles wat tussen de 50 en 150 Watt ligt kun je met een beginnende band leuk mee
voor de dag komen.
Bij 200- 300 Watt kun je zonder PA een cafe doen enne meer dan 300W is veel sjouwen en bergen geld!!!
Zoals je medevlaming als zie er zijn leuke budget aanbiedingen enne kijk eens 2e hands. Let op versterkers houden vaak hun waarde (zolang ze maar goed werken)
|
Ptr
Lid

|
12-09-2008 om 00:18:55 Ja ik speel in een band. Mijn versterker kan nu ongeveer 150watt aan, maar met een nieuwe voorversterker moet hij richting de 200 kunnen komen.
No bass No Fun
|
Leo L
Superlid

|
12-09-2008 om 06:22:12 Ptr,
de keten is zo sterk als de zwakste schakel ook in versterking.
In de regel is het als volgt opgebouwd:
voorversterker: zorgt voor het geluid/klank en heeft laag vermogen.
hier zitten de equalizer ook op aangesloten
eind trap; levert het vermogen en stuurt het signaal door naar
luidspreker: daar komt uiteindelijk geluid uit
Dus een nieuwe voorversterker gaat je niet helpen meer power uit jouw amp te krijgen. Ook moeten eind trap en luidsprekers op elkaar zijn afgestemd qua vermogen en weerstand (4-8 Ohm). Gebeurt dit niet loop je het risico de hele boel aan gort te draaien.
Dus............. aan jou de keuze gewoon doorspelen en het doen met de 150 W versterker die je hebt of indien mogelijk proberen of je er nog een luidspreker kast onder kan zetten. In dat laatste geval moeten de speakers op elkaar zijn aangepast. Je moet dan wel een extra speaker uitgang op jouw versterker hebben
en je kan niet zomaar elke kast erop aansluiten, de weerstand (impendantie) moet kloppen met de versterker en de andere luidsprekers. Zie achterkant van jouw
versterker en lees de gebruiksaanwijzing.
|
Ptr
Lid

|
12-09-2008 om 10:51:15 Nee typfoutje, er komt een nieuwe eindversterker in. Dus in totaal 2eindversterkers
No bass No Fun
|
Ptr
Lid

|
12-09-2008 om 11:37:59 Ik ben nu van plan om mn huidige speaker van 150watt (met een muziekfreguentie van 300) met een risico op tevoeren richting de 200watt. Mocht hij hierdoor ontploffen, ben ik van plan om een grote nieuwe speaker in mn basversterker te bouwen. En deze speaker wil ik dan(als het misgaat) kopen bij conrad, of weet iemand een betere zaak met een groter aanbod van basspeakers?
No bass No Fun
|
Suske
Superlid

|
12-09-2008 om 17:36:55 Waarom staart iedereen zich toch altijd blind op het vermogen?
Een Versterker van 100 Watt kan, mits het rendement van de speaker hoog is, veel luider klinken dan een versterker van 300 Watt.
Verdubbeling van vermogen staat gelijk aan 3 dB extra volume. En 3 dB is maar een klein verschil.
En verder krijgen we het impedantie verhaal, een versterker van 300 Watt aan 4 Ohm, levert bij een belasting van 8 Ohm echt maar 200 Watt (bij benadering).
En wat je net schrijft om een speaker op te voeren, dat kan niet!!! Je kan wel andere speakers in je kast zetten, maar je kan geen speakers opvoeren ('t zijn geen brommers).
En ik zou je Conrad niet aanraden om daar basspeakers te gaan kopen. Dit zijn namelijk basspeakers voor een HiFi-instalatie. En die zijn veel te stug opgehangen, die zijn alleen geschikt om lage bastonen te produceren. En in jouw basspel zit nog best veel hoog.
Ik zou eens op internet rondsnuffelen voor een zaak waar ze basspeakers verkopen (indien nodig). En dan wel speakers die geschikt zijn voor basgitaar.
I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
|
Ptr
Lid

|
12-09-2008 om 20:39:38 Ik begrijp wat je bedoeld, maar voer ik mijn speaker op dmv een extra eindversterker waardoor er meer power uit komt.
En de speaker die ik nu heb, heb ik van de conrad en is echt voor een bassversterker.
Nu heb ik deze op het oog; http://www.levelelectronica.nl/beeld-geluid/geluid/losse-luidspreker-vervang-zelfbouw-speaker/bass-sub-woofer/power-sound-12-30cm-8-ohm-bas-speaker-215-450w.html
No bass No Fun
|
Frank24
Superlid

|
12-09-2008 om 20:41:39 Goed dat je dat zegt Suske, dan gelijk mijn vraag.. waar moet je precies op letten bij het rendement van de speaker, en vooral waar vind je dergelijke info. of is dat iets wat je alleen in de gebruiksaanwijzing tegenkomt?
Mesa Boogie en Warwick misbruiker
|
Suske
Superlid

|
13-09-2008 om 06:47:18 Het rendement staat in de technische specificaties en wordt aangeduid met dB/Watt/m.
Dit zit meestal tussen de 90 en de 105.
En waar je op moet letten: in principe - Hoe hoger, Hoe beter.
Vaak staat het ook op de achterkant van speakerkasten (vooral bij HiFi spullen).
En voor Ptr, de link die je erbij heb staan werkt op de een of andere manier niet bij mij, maar ik vermoed dat dit (gezien de aanduiding Bass-Sub-Woofer) inderdaad gaat om een speaker die bedoeld is om in HiFi setjes te gebruiken.
Deze is dus slecht of niet geschikt voor jouw bas.
En wat je zegt over dat speaker opvoeren; Je verhoogt gewoon je vermogen van de eindversterker. En kijk daar mee uit, je kunt namelijk niet twee eindversterkers op een speaker zetten (kan wel maar dat is vragen om rookpluimen).
I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
|