Leo L
Superlid

|
17-12-2008 om 08:33:28 Deze vraag is al eerder langsgekomen Lennart.
Een versterker die 200-300 Watt heeft moet genoeg zijn om een redelijk groot podium te vullen maar ook een kleine kroeg
zonder doorversterking aan te kunnen. Dan kun je nog kiezen voor combo of aparte versterker en speaker set.
In de regel wordt je in een grote zaal nog eens doorversterkt via de PA installatie en krijg je nog eens over de monitor de bas terug op het podium.
Ik zet in de regel mijn bas versterker en box naast de drummer en draai deze een beetje richting drummer. Mocht de monitor niet goed zijn, dan hoort de drummer mijn bas in ieder geval nog.
Mijn wensenlijstje zou er als volgt uitzien:
- 300 Watt vermogen RMS
- aansluiting voor extra box (dus dan kun je in de toekomst nog uitbreiden)
- gebalanceerde uitgang voor doorversterken naar PA
- schakelaar actief/passief (ingang bas gitaar)
- niet te zwaar (moet je alleen maar sjouwen)
- goede equalizer mogelijkheden (dit doet wonderen met je geluid)
Ik ben ook door schade en schande wijs geworden in de loop der jaren.
Met optredens in grotere zalen ben je vaak overgeleverd aan de grillen van het PA bedrijf.
Mijn tips hier:
- Neem de tijd om te sound checken
- Wees beleefd tegen de PA crew en vraag/vertel ze wat je wilt
- Zorg dat jullie elkaar goed horen, dan wel via backline (versterkers) of monitors
zeg de monitor man het als je 1 instrument of zang niet goed hoort over je monitor
- Mijn ervraing is dat je niet altijd snoeihard hoeft on stage om iedereen goed te horen.
Een goed PA bedrijf moet in staat zijn om alles goed via de monitor door te sturen.
Hoe harder op podium hoe harder in de zaal en des te minder mogelijkheden de PA man heeft om bij te sturen.
- Ik zet mijn 300 Watt Peavey met 4 x10 inch speakers vaak op een frisdrank krat.
dan staat ie iets hoger en van de grond af.
- Mijn signaal laat ik in de regel 1 x via de gebalanceerde uitgang ( pre eq-out) en 1 x via speakers met microfoon
doorversterken.
- Laat iemand in de zaal luisteren met de sound check of regel iemand die jullie band goed kent en laat die het
het geluid doen in de zaal.
Keuze combo of aparte set:
Een kwestie van voorkeur en budget.
Je kunt nog kiezen of je voor 15 inch speakers gaat of voor 10 inches.
Klinkt anders dus uitproberen!!! Er kan een extra driver inzitten die extra hoog geeft. (als dat zo is zorg ervoor
dat deze regelbaar is)
Over merken: het is een kwestie van hoevel wil je uitgeven en wat vind je mooi.
Ik speel al meer dan 20 jaar op Peavey en die zijn zo ongeveer onverwoestbaar. Goede prijs kwaliteitsverhouding
(geheime tip dit). Verder kun je kijken naar de volgende merken: Ashdown, Ampeg, SWR, Hartke, Trace Elliot. Markbass(als je niet te veel wilt sjouwen).
Kijk ook 2e hands, als versterkers niet mishandeld zijn, gaan ze lang mee en houden hun waarde beter dan bassen.
Daarnaast is het een flinke investering, kijk wat je budget is en spaar indien nodig langer door. Je moet er lang mee doen, dus zorg dat je iets koopt waar je 110% achter staat.
Doe wat onderzoek via websites van muziek zaken, marktplaats(2ehands) over wat het kost.
Ga bij muziekzaken langs en neem indien nodig je eigen bas mee als je er ee paar op het oog hebt.
|