|
Ampeg SVT pro serie
|
Rijnes
Lid

|
25-12-2008 om 20:09:16 Momenteel speel ik met de gedachte om mijn huidige Trace Elliot stack te verkopen en over te stappen op Ampeg. Ik ben bijzonder gecharmeerd van de SVT pro serie. Ik ben laatst iemand tegen gekomen met de SVT 5 pro. Gek genoeg staat deze niet meer op de Ampeg site. Weet iemand wat daar de reden voor is? En kan iemand mij vertellen hoe het precies zit met het 'Ohm' verhaal? Bij 8 Ohm levert de top b.v. 300 Watt en bij 4 Ohm 490 Watt. Maar zegt dat nou precies? Is het geluid bij 4 Ohm wel harder maar geeft dat minder power?
Groet,
Rijnes
Bloid.net - recht-toe-recht-aan Beukmetal
|
| Navigatie |
| « Vorige | 1 | Volgende »
|
Leo L
Superlid

|
26-12-2008 om 09:21:17 Hallo Rijnes,
welkom op het forum!!
Hoe het met de SVT 5 Pro zit weet ik niet, kan maar zo zijn dat ie vervangen is door een nieuwere serie.
Als je hem echt wilt hebben kun je ook 2e hands kijken, toch?
Eigenlijk heb je te maken met de electriciteitsleer als je praat over het vermogen dat een versterker levert naar een speaker met een bepaalde weerstand. De wet van Ohm volgens wikipedia zegt dit:
De stroomsterkte door een geleider is recht evenredig met het spanningsverschil tussen de uiteinden.
Het quotiënt van spanning en stroomsterkte is dus een constante. Deze constante wordt de weerstand van de geleider genoemd.
In symbolische notatie: U=I x R of R= U/I of I = U/R
Verder druk je het vermogen (even simpel gelijkstroom) als volgt uit
P= U X I
U= spanning in Volt
I= stroomsterkte in Ampere
R= weerstand in Ohm
Verder heb je te maken met het fenomeen serie en parallelschakeling van weerstanden.
Zet je 2 weerstanden (lees speakers) van 8 Ohm achter elkaar krijg je totaal Rt= R1+R2= 8+8= 16 Ohm
Zet je 2 weerstanden (lees speakers) van 8 Ohm parallel, krijg je 1/Rt= 1/R1+1/R2= 2/8 Ohm
2Rt=8 -> Rt=8 :2=4 Ohm.
Dit laatste gebeurt vaak als je een 2e speakerkast op je amp aansluit.
Door de 2 eerder aangehaalde wetten zal er -als gevolg van de lagere weerstand meer stroom door het systeem (lees amp en speakers) gaan. Daardoor komt er meer vermogen vrij dus de 300 W vs 490 Watt.
Ik kan dat allemaal voor je voorrekenenen maar ik heb een kater van de Chianti van het kerstdiner nu .
Verder over ' harder' gesproken, kort door de bocht ja meer vermogen is meer lawaai.
Dit wordt uitgedrukt in decibels (dB) en is een waarde voor de geleverde geluidsdruk.
Het is een logaritmische schaal. Dit zegt Wiki erover.
De decibel (meervoud decibels of decibellen), afgekort tot dB, is geen eenheid, maar een logaritmische schaal om verhoudingen aan te duiden. Daarbij betekent 0 dB een verhouding 1, dus gelijkheid. Elke verhoging met 10 decibel betekent een vergroting in vermogen met een factor 10. Een verhoging met 20 dB betekent dus een factor 100, een verhoging met 30 dB een factor 1000 enz. Vooral vermogensverhoudingen worden uitgedrukt in dB.
De decibel dankt zijn naam aan de bel (meervoud bels, genoemd naar Alexander Graham Bell). Eén decibel is namelijk één tiende van een bel. De bel is echter een weinig gebruikte aanduiding.
Verder:
Voor geluid wordt om de volgende redenen de decibelschaal gebruikt:
Het menselijk gehoor werkt ook min of meer volgens een logaritmische schaal. Horen we een geluid dat 2 keer zo sterk is (in geluidsdruk) dan een eerder geluid en daarna weer een 2 keer zo sterk geluid, dan ervaren we het verschil in sterkte tussen de eerste twee als (ongeveer) even groot als het verschil tussen de laatste twee. Uitgedrukt in dB is er tussen het eerste en het tweede geluid een verschil van 3 dB, en tussen het tweede en het derde geluid eveneens 3 dB. In totaal bedraagt de toename dan 6 dB, wat overeenkomt met onze ervaring. Dit is een bijzonder geval van de wet van Weber.
Het wil dus niet zeggen dat 2 keer zoveel vermogen uit je speakers 2 keer zoveel lawaai geeft in ieder geval.
Maar............ meer power voor de bass, is meer flexibiliteit.
Veel theorie op de vroege ochtend , bij de weg 
Ik hoop in ieder geval dat je een beetje begrijpt wat zich nu in je versterker afspeelt.
|
Rijnes
Lid

|
26-12-2008 om 13:33:08 Sjeez Leo L!
Da's idd een hoop theorie zo met kerst. Ik ben idd bekend met de formules uit een grijs verleden met de natuurkunde lessen! Ik vermoedde al dat het iets te maken had met parallel schakelen. Als ik op mijn 4x10" Trace combo mijn 18" speaker bij sluit hoeft de volume knop ook lang zo ver open om hetzelfde aantal decibellen te verkrijgen. (en bovendien heb ik dan veel meer power door de 18").
Het lijkt alleen zo tegenstrijdig, je sluit meer op de versterker aan en het vermogen wordt meer omdat de weerstand minder wordt. Dat zou dus kort gezegt betekenen dat je een versterker pas optimaal benut, qua vermogen, bij de laagst mogelijke weerstand? Je zou dus bij wijze van spreken jaren over een versterker kunnen spelen maar pas bij het aansluiten van extra speakerkast het ultieme vermogen er uit kunnen halen?
|
Leo L
Superlid

|
26-12-2008 om 19:36:48 Tsja Rijnes, u vraagt wij draaien LOL  
Hoe minder weerstand hoe meer vermogen, maar vergeet niet dat niet alle stroom voor 100% wordt omgezet in geluid. Er komt warmte vrij en je loopt het risico dat als je bijv. van 8 naar 2 Ohm gaat , de boel qua versterking in de soep draait door de warmte. Je zou niet de laatste zijn die zijn eind trap eruit blaast .
Of dat de electronica (condensors en weerstanden etc) gewoonweg de stroom- als gevolg van de verlaagde weerstand- niet aankunnen en gewoonweg exploderen.
Ik ben het wel met je eens-dat zolang je binnen de gestelde grenzen van de amp blijft - een extra kast erbij een wereld van verschil maakt qua power en beleving.
De combo met 10 inchen en een 18 inch kast eronder geeft je wel de mogelijk lekker laag en lekker hoog te krijgen in je geluid.
Moet eerlijkheidshalve bekennen dat de verleiding er wel is om een extra kast te plaatsen maar dat ik van nature niet graag sjouw met mijn zooi.
De rest van mijn band heeft al zoveel troep. Ik ben vaak binnen 10 minuten klaar
met sjouwen en plaatsen. dan mag ik de rest van het drumstel opzetten met de drummer. Ik zit niet om werk verlegen 
In ieder geval suc6 maatje .
|
Rijnes
Lid

|
27-12-2008 om 16:20:12 Allright Leo L,
Bedankt voor dit verhelderende inzicht. Ik schaamde me wel een beetje; speel al zo'n 15 jaar bas maar heb me nooit echt geroepen gevoeld om mij tot versterker freak te ontwikkelen. Ben een bassist die wel degelijk wensen heeft maar de prestatie als band in zijn geheel vele malen belangrijker vindt dan technisch gepiel tot in den treuren. Gek genoeg denkt mijn gitarist en drummer daar net over. De gitarist heeft een knappe voorversterker in zijn effectpedaal dus die heeft aan een clean kanaal genoeg en de drummer speelt over een minmale kit met slechts 1 hangende tom.
Toch vind ik het cool dat ik de technische kant van versterking beter begrijp nu.
Thanx.
Groet,
Rijnes
|
| Navigatie |
| « Vorige | 1 | Volgende »
|
|
 |
 |