• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Red Hot Chili Peppers - Factory of Faith
- Red Hot Chili Peppers - The Adventures of Rain Dance Maggie
- Kings of Leon - Sex on Fire
- Iyaz ft Travie Mcoy - Pretty Girlz
- Taio Cruz - Little bad girl
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Zo vaak ga ik naar concerten:
1 keer per maand
vaker
minder vaak
Stemmen: 36
beugel of brug over de snaren
John
Lid

14-12-2009 om 20:29:29
Je ziet wel gitaren en basgitaren die een beugel of brug over de snaren hebben, ter hoogte van het element, is dit een hulpstuk om je hand te ondersteunen als je met een plectrum speelt, of heeft het een ander doel.

John

een basgitaar bespeel je met liefde

Navigatie
« Vorige | 1 | Volgende »

Leo L
Superlid

14-12-2009 om 21:23:05
John die beugel of afdekking was vroeger bedoeld om over het element of de brug met behulp van schuim rubbers de snaren de dempen. Je hoort het wel in 60s muziek met de droge plop geluiden die de bas maakten toen.
tegenwoordig zie je dit nauwelijks meer gebruikt worden en de bassen klinken daardoor helderder en direccter.
De steun voor hand/of duim zie je nog wel op oude fenders waar je een klein zadeltje van een 3cm lang en 2 schroeven ziet onder de G snaar tussen hals en hals element of P element.

[url]http://media.photobucket.com/image/vintage+p+bass/adrianbassguy/Fender%20P%20Bass%2062%20RI/February2009iPhoneGearforsale028.jpg?o=11[/url]

John
Lid

18-12-2009 om 21:16:55
Hallo Leo, ik had al een vermoeden dat de beugel of afdekking bestemd was om de snaren te dempen. Ik zelf ben ook bezig geweest om de snaren op deze manier te dempen, maar het was geen succes, je krijgt geen vol geluid, dus ben ik er maar weer vanaf gestapt en demp de snaren via mijn linker vingers of de vingers waarmee ik de snaren aanraak te laten afvallen op de snaar daar boven.
Ik speel het liefst onder aan de hals, je krijgt een wat voller geluid, speel ik boven het element krijg je toch ook min of meer een ploppend geluid en ik kan mijn duim op de hals afsteunen. Met plectrum spelen vind ik het niet lekker spelen, vaak het niet kunnen vinden van de snaren, maar het zal een kwestie van trainen zijn.

Bedankt voor je reactie, John

een basgitaar bespeel je met liefde
Leo L
Superlid

19-12-2009 om 09:30:05
Hoi John,
Ik denk dat als je met de rechter palm van je hand (het vlezige stuk onder de pink) dempt je wat meer controle hebt over de hoeveelheid demping dan met een rubber blokje. Als ik goed in mijn geheugen graaf meen ik me te herinneren dat stukjes schuimrubber waren die onder op de beugels geplakt waren met dubbelzijdig tape.
Het is verbazend hoeveel je met je toon kan doen door plek waar je aanslaat te varieren.
Bij de brug vaak direct en helder, bij de hals warmer en wolliger. Gezien je voorkeur voor de hals en warme tonen, probeer eens daar met de duim aan te slaan. De palm van de hand als demping en de duim in de snaar laten beroeren zoals je ongeveer een gasaansteker bedient. Doe je dit subtiel moet je een warm geluid kunnen produceren.
Trouwens , plectrum vergt oefening en als je niet goed weet hoe je zo'n ding gebruiken moet kan het lastig zijn dit goed te krijgen. De meesten proberen in het begin veel te krampachtig het stukje plastic vast te houden en slaan met veel te veel beweging aan. Vraagt een andere bassist het eens voor te doen anders.

Navigatie
« Vorige | 1 | Volgende »