• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Counting Crows - Mr. Jones
- Di-Rect - Rollercoaster
- Black Label Society - Mass Murder Machine
- Stevie Ray Vaughn - Crossfire
- Nickelback - One last run
- Bekijk alle tabs
  • Ik speel voornamelijk via
noten
tablatuur
op gehoor
Stemmen: 31
Hoe oefen je
MaartenH
Lid
17-01-2010 om 15:42:07
Beste leden,
Ik heb inmiddels ook een basgitaar gekocht. Maar ik vroeg me af hoe jullie oefenen. Ik speel meestal gewoon liedjes die ik leuk vind maar ben daar meestal te langzaam voor( vooral als je naar een andere snaar moet). Dus ik vroeg me af hoe moet je dat nu eigenlijk oefenen.
Alvast bedankt

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende »

Suske
Superlid

17-01-2010 om 16:37:42
Door een 'leraar' te nemen.
Dat klinkt natuurlijk cliché, maar dit echt het beste antwoord.
Mocht je op een of andere manier geen leraar gevonden krijgen, kijk dan op www.youtube.com rond en zoek op 'bass lesson'.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
Concorde
Lid
17-01-2010 om 16:39:37

Ik speel altijd met de muziek (MP3) mee. Meestal op de PC.

Dan schrijf ik op papier de noten uit. Later klop ik ze, samen met de tekst in een word-bestand. Loopjes zet ik tussen haakjes, 'aanloop-nootjes/loopjes' in kleine letters met een streepje ertussen.

Ik neem aan dat je de noten wel op de hals weet te vinden.

Als je met ''vakken' enzo werkt wordt 't lastig, dus kennis van de noten is wel een pré.

Als je te langzaam gaat kan ik maar één ding zeggen: oefenen. Dan wordt je coördinatie tussen je handen steeds beter, en gaan beide vingers als vanzelf naar de juiste snaar.

Gr, C

Kistje bier, buisje Pringles en gaan!
Concorde
Lid
17-01-2010 om 18:54:59

Een goede oefening voor je coördinatie is het spelen van loopjes.

En dan als een blues, dus A D E bijv.

Probeer maar's A C#2 E2 F#3 A3 F#3 E2 C#2 (waarbij 2 en 3 de snaren aangeeft, dus A en D-snaar) Grondtoon is dus de A (op de E-snaar).

Dit loopje begin je dus op de A, de D en de E, Dit noemen ze ook wel een bluesdriehoek.

Hierbij gebruik je alle 4 de snaren. Probeer ze trefzeker te spelen, en voer het tempo langzaam op.

Dit leerde ik tijdens één van m'n eerste lessen. 

Veel Suc6!

Bassist koenraad
Lid
17-01-2010 om 18:55:59
valt te zien wat je onder oefenen ziet (techniek bij leren of een lied leren spelen)

ik heb het geluk met vrienden in een beginnende band te zitten, als ik thuis oefen speel ik die liedjes (tot ik ze knal van buiten ken)
anders zoek ik gewoon coole liedjes, zoek tabs daarvan en speel dan mee met muziek
natuurlijk is samenspelen veel leuker

ik heb momenteel nog geen leraar, wil wel maja, dat kost wel... 
ik leer mezelf een beetje, snelheid en behendigheid komt wel vanzelf na wat spelen net zoals coördinatie tussen de handen
(alleen het headbangen tijdens het spelen lukt nog niet XD)

Hallo
MaartenH
Lid
17-01-2010 om 20:07:59
bedankt allemaal ik ga bij oefenen kijken en de blues loopjes spelen, en dat headbangen niet lukt kan ik me voorstellen .

Hakneh.amedeim
Superlid

17-01-2010 om 23:07:38

als je te lngzaam bent, is dat in het begin normaal

ga het lidje dan gewoon eerst  heel traag oefenen, als je het allemaal wat beter kent, versnel je het

het is een kwestie van proberen

Gitaar is leuk, Bass is GAAF,

JIJ OOK!!

Play With the heart, and be honest
MaartenH
Lid
19-01-2010 om 19:38:05
@hakneh 
Je hebt helemaal gelijk. Maar ik wou het te snel goed kunnen doen. Nu ik heel langzaam ben begonnen lukt het al aardig. 

Concorde
Lid
24-01-2010 om 22:23:37

Soms oefen ik ook met filmpjes op Youtube. maar laat je niet gek maken door sommige virtuozen!

Je kunt je er ook helemaal op stukbijten! Dan denk je: dat leer ik nooit!

Zo ben ik nu bezig met Anouk - RU kidding me.

Sommige delen kon ik niet thuisbrengen, en heb er zelfs de tabs van deze site bijgepakt. Dat samen met Youtube werkte aardig goed. (het is ook niet écht een simpel nr... voor mij dan....)

Nu alleen nog veel oefenen, zodat íe er soepeltjes uitkomt.

Leo L
Superlid

25-01-2010 om 09:08:25

Maarten H , de meesten van ons worden helaas niet als natuurtalent geboren en als bijv. Jaco Pastoruis of Steve Harris spelen als ze voor de 1ste keer een bas in de hand gedrukt krijgen.
dus we moeten veel pijn en moeite doen en veel tijd steken om dingen onder de knie te krijgen, zeker als je begint zal het even duren voordat je dat aha-moment hebt en een liedje doorhebt.

Ik speel al een aantal jaren bas en dit is wat doe als ik een nummer moet instuderen:

- veel luisteren op de iPod, ook onderweg
- de 1ste keer dat ik een nummer speel kijk ik waar de grond noten zitten.

-daarna stukje voor stukje de loopjes en overgangen keer op keer
terug spoelen en spelen.
-heb ik de noten te pakken en gaat het stroef dan dat stuk langzaam spelen en opbouwen totdat het vlekkeloos gaat
- weet ik het niet dan zoek ik de tab, als die er is.

Een vergelijkbaar proces speelt zich ook af als we een nummer met de band instuderen.

Last but not least, de handigste manier om dingen snel te leren is een bas leraar te zoeken die je een stok achter de deur geeft om dingen goed onder de knie te krijgen.

@concorde, ik ben destijds ook well ff bezig geweest voordat ik de kadans van RU Kiddin'me te paken had, is een raar ritme. Wel een leuk stukje om te doen trouwens

John
Lid

26-01-2010 om 10:57:45

Hallo MaartenH

Ook ik ben niet een van de snelle jongens op de basgitaar, maar net wat Leo zegt, het nummer beluisteren via een iPod of iets dergelijks.

Zelf luister ik ook via een iPod naar de nummers die ik graag wil spelen en dan stukje bij beetje komt het voor elkaar, steeds weer opnieuw.

Ik speel graag liedjes van "The Shadows" en daar zijn praktisch geen bastabs van te vinden op internet, dus moet ik ook goed luisteren, oefenen en weer oefenen en dan komt het best voor elkaar, zo gaat het ook bij mij, soms ben ik echt 30 a 40 keer het nummer aan het beluisteren voor ik het helemaal goed door heb.

suc6 John

bespeel je basgitaar met plezier en behandel hem als een vrouw.

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende »