• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Red Hot Chili Peppers - Factory of Faith
- Red Hot Chili Peppers - The Adventures of Rain Dance Maggie
- Kings of Leon - Sex on Fire
- Iyaz ft Travie Mcoy - Pretty Girlz
- Taio Cruz - Little bad girl
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Zo vaak ga ik naar concerten:
1 keer per maand
vaker
minder vaak
Stemmen: 36
Nagel tegen snaar
Dickey
Lid

25-01-2010 om 20:59:12

Hallo medebassers,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik ook een electrische basgitaar aangeschaft. Het is een SX uit het beginnerspakket (met versterker). Ik heb er ook een lesboekje bijgekocht. Tot nu toe gaat het best aardig, wetende dat ik nog nooit eerder een gitaar had aangeraakt. Maar ik zit wel met een ding:

Als die speel dan raken mijn nagels (van de tokkelvingers) af en toe de snaren en dat geeft een ander geluid dan wanneer ik alleen met mijn vinger de snaar raar. Ik heb geen lange nagels, maar hoe kan ik voorkomen dat ik met mijn nagel de snaar raak? Ik speel overigens nog voornamelijk met de wijsvinger en gebruik een beetje de ringvinger erbij (ik kan nog niet allebei om en om) en ik speel zoals in het boekje staat en ik op youtube gezien heb door een snaar te spelen en dan met die vinger de snaar die erboven ligt te raken.

Iemand tips?

Navigatie
« Vorige | 1 | Volgende »

Leo L
Superlid

25-01-2010 om 21:44:51

Het beste wat je kunt doen Dicky is eens op you tube zoeken met de woorden "bass lesson".
Als je nagel de snaar raakt heb je je vingers te krom staan, je rechterhand moet bijna vertikaal staan en ontspannen zijn.
Probeer anders eerst met de wijsvinger de snaar zachtjes met de top van de vinger te raken. Probeer eerst alleen met de wijsvinger naar boven te bewegen.

Je zult als heel veel speelt blaren krijgen daar en je zult eelt moeten kweken op die plek.
Beste remedie om het te leren, surprise................................. zoek les. dat gaat sneller en efficienter dan zelfstudie.

Dickey
Lid

26-01-2010 om 19:39:18

Bedankt. Ik zal er eens op letten. Les zoeken ga ik zeker doen, vooral om de basis te leren, maar tot die tijd ga ik wel zoveel mogelijk oefenen. Het moeilijkste vind ik nog de coordinatie van mijn linkervingers. Overigens gaat dat best aardig als ik slechts met 1 vinger tokkel. Als ik met 2 vingers tokkel, dan gaat het helemaal fout.

Ik zal wel eens kijken of er hier in de buurt iemand les geeft.

Leo L
Superlid

27-01-2010 om 09:21:35

Okay Dickey, je haalt steeds het woord 'tokkelen"aan. heb je daar ervaring mee als gitarist op een acoustische gitaar?

Het is namelijk zo dat de techniek om met de vingers op de bas te spelen nogal afwijkt van het "tokkelen"op een Spaanse gitaar of flat top.
Natuurlijk zal er iemand opstaan en zeggen, dat kan ook op de bas!( en dat klopt)

met tokkelen krom je je vingers meer als wanneer je finger style bas speelt. Ik probeer het een beetje uit te leggen, wat lastig is op schrift.
1. leg je rechterhand  vlak en ontspannen op het buro
2. licht je wijsvinger op en laat hem vallen, da's 1 tel
3. licht je middelvinger op en laat hem vallen, da's tel 2
4. nu de wijs vinger weer, da's tel 3
5. nu de middelvinger weer, da's tel 4.

Probeer dit nu op 1 snaar, 1 vakje op de bas(bijv pos 5 op de E-snaar
speel 4 tellen zoals boven en probeer dan vervolgens hetzelfde op alle 4 de snaren het zelfde vakje.
Belangrijk is dat je de snaar met de vingertoppen te raken en langzaam beginnen totdat je een goede toon hebt met de vinger. Dan pas het tempo opvoeren. Probeer ook de tellen goed te timen, 1,2,3,4 etc zodat ze in de maat vallen. Zoek bijvoorbeeld online naar een gratis metronoom als download, dit is saai maaer helpt wel.

Helaas ook hier weer, geduld is een schone zaak!!

Dickey
Lid

27-01-2010 om 18:52:52
Ik noem het tokkelen omdat ik er geen ander woord voor weet en ik dat woord ergens gelezen heb. Verder weet ik niet precies hoe je het in je uitleg bedoelt, maar ik probeer het zo te doen als in dit filmpje. Als ik het probeer zoals hij dan raak ik dus met mijn nagels de snaren. Het zal nog wel onervarenheid zijn. Ik merk ook dat ik ontzettend krampachtig mijn vingers op de frets leg met mijn linkerhand terwijl ervaren mensen dat heel soepeltjes doen. Bedankt voor je tips in ieder geval. Ik ga maar eens les zoeken.

Leo L
Superlid

27-01-2010 om 19:37:24

Domme vraag misschien; Heb je lange nagels? Zo ja afknippen.
Met het voorbeeld dat ik gaf is net als met twee vingers op tafel trommelen. En.... hoe krommer je de vingers aan de rechterhand hebt des te meer kans dat je de nagels hoort schrapen. Ook niet trekken zoals die meneer in het filmpje deed. Vingers zo veel mogelijk ONTSPANNEN maar recht houden, dus de beweging komt niet uit het laatste kootje uit je vinger maar uit het kootje dat aan de hand zit de eerste dus.

Hoop dat dat wat meer inzicht verschaft.

Dickey
Lid

29-01-2010 om 09:41:49
Die meneer in het filmpje kan het anders best aardig. Ik heb gewoon korte nagels overigens dus dat zou het probleem niet moeten zijn. Dat van die vingerkootjes snap ik, maar als ik mijn vinger optrek, dan beweegt automatisch het eerste kootje mee. Zal wel een kwestie zijn van oefenen.

John
Lid

29-01-2010 om 13:11:21

Hallo Dickey

Ook ik heb dit probleem gehad, dat de nagel van je vinger(s) waarmee je de snaren aanslaat, de snaren raken en dan krijg je inderdaad een ander scherper geluid.

Maar door de nagels zo kort mogelijk te knippen en vijlen gaat het al een stuk beter, het is natuurlijk vreemd als je maar een paar nagels kort hebt, dus moet je ze allemaal knippen.

Ik ben wel eens aan het zoeken geweest om een soort condoom voor over de speel vinger(s) te verkrijgen, maar nog niet de geschikte gevonden waardoor je het juiste effect krijgt.

Maar nogmaals, lekkere korte nagels en de vinger(s) rechtop houden zoals Leo je al heeft uitgelegd.

suc6 met het trainen

John

een basgitaar bespeel je met liefde
Dickey
Lid

05-02-2010 om 21:07:41

Ik heb nu mijn nagels zo kort mogelijk afgeknipt en geprobeerd bij te vijlen en het lijkt beter te gaan. Volgens mij komt het doordat mijn nagel relatief ver op het topje van mijn vinger ophoudt. Bij mijn ringvinger steekt mijn vinger verder uit dan mijn nagel dus daarmee zou ik het probleem niet hebben. Overigens had ik er al een beetje een oplossing voor verzonnen door mijn vingers schuin te bewegen zodat mijn nagel de snaar niet raakt. Maar goed, 1 probleem opgelost...

Nu nog oefenen om de 4e snaar erbij te krijgen want dat lukt nog niet zo

Navigatie
« Vorige | 1 | Volgende »