• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- The Baseballs - Umbrella Bass
- Pearl Jam - Just Breathe
- ZZ Top - La Grange
- Led Zeppelin - Bring it on home
- Radiohead - Creep
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Ik koop mijn basgitaarspullen meestal
Nieuw
Tweedehands
Stemmen: 74
wat moet je eerst leren spele akoestische gitaar
Marll
Lid

10-03-2010 om 18:03:02

hoi

ik ga bas gitaar spelen maar een vriendin van mij heeft gezegt dat je dan beter eerst akoestische gitaar kan leren spelen, is dat waar?

groetjes

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »

Gezinsbode
Lid

10-03-2010 om 18:16:49
Naar mijn idee niet!! Gewoon gaan bassen, werkt voor mij ook.

Gezinsbode
Lid

10-03-2010 om 18:16:49
Naar mijn idee niet!! Gewoon gaan bassen, werkt voor mij ook.

Nutral
Lid

10-03-2010 om 18:32:13
nee, als je basgitaar wil spelen gewoon een basgitaar nemen, geen omwegen nemen als het niet nodig is. De basis hetzelfde maar het is al vrij snel verschillend.

MarcoK
Lid

10-03-2010 om 19:04:39
Mag die vriendin wel lieggen? Als jij bas wil gaan spelen moet je dat gewoon doen!

Leo L
Superlid

10-03-2010 om 20:36:54
Tjsa, eigenlijk moet je altijd maar vrouwen luisteren (zeker als het je moeder is!! ) xD.
Nee joh, ze had net zo goed kunnen zeggen dat 5 jaar blokfluitles een must is om bas te spelen.
Ik moet wel toegeven dat als je al gitaar gespeeld hebt je de dingen sneller op pakt.
Uiteindelijk is het zo: wil je bassen, ga bassen!!!!! Volg je eigen weg en doe wat je leuk vindt.

Bassist koenraad
Lid

10-03-2010 om 21:14:28

ik had thuis eerst een akoustische voordat ik mijn eerste bas kreeg, ik speelde er wel wat op maar uiteindelijk heb ik er niet echt veel voordeel uitgehaald

het is natuurlijk wel handig om wat (basis)gitaar te kunnen zo kun je elkaar beter begrijpen (in een band)

Enceladus
Pierre90
Lid

10-03-2010 om 21:17:49
Zo'n post leent zich voor heel veel flauwe grappen, maar ik zal me inhouden... oke daar gaan we:
- een voordeel van eerst gitaar gaan spelen is dat je dan de goede houding leert, en een gitaarsnaar indrukken is een stuk lichter, dus het is misschien wat makkelijker in het begin
- een bassist vervult een hele andere rol (in een band) dan een gitarist, dus voor mij was het even wennen om na twee jaar gitaar te gaan bassen
Mijn advies: als je wil gaan bassen, ga bassen! En daarnaast is het gewoon altijd goed om eens wat te rommelen met een gitaar of een piano, of zoals leo voorstelt: blokfluit. Uiteindelijk gaat het niet om het instrument, maar om het geluid dat er uit komt. 

Suske
Superlid

10-03-2010 om 21:59:22
Als zij mij met een stalen gezicht kan vertellen waarom dat moet (zonder te jokken), dan ga ik bij haar op kantkloscursus. (iemand die zoiets denkt zal daar wel heel goed in zijn)
Dit is namelijk een opvatting uit begin jaren '80 die er blijkbaar nogal hardnekkig inzit.
Je hoeft namelijk ook niet eerst te leren fietsen voor je leert autorijden. Het kan makkelijk zijn, maar absoluut niet noodzakelijk.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
Frank24
Superlid

11-03-2010 om 16:42:36

De manier van spelen op een bass verschilt in zoverre dat  het wel handig kan zijn om de basis kennis op te bouwen, maar daarna moet je ook de overstap maken en moet je dus weer wennen aan de frets die bij een bass net ietsje verder uit elkaar liggen, de snaren die een stuk dikker zijn, de manier van dempen, je vingers moeten veel meer kracht gaan opbouwen. Kun je net zo goed gelijk beginnen met een bass.

Daarnaast zijn er een hoop mensen die bij akoestisch/elektrisch gitaar afhaken omdat ze de vingerzettingen niet onder de knie krijgen en t niet voor elkaar krijgen om er een zuiver akkoord uit te krijgen, Ik kan me voorstellen dat het dan afschrikt om nog verder te gaan, maar bij bass speel je de noten over het algemeen een voor een en dat scheelt een hoop!

Het is welliswaar zo dat de overstap van gitaar naar bass makkelijker is dan andersom, maar wat wil je nou, bassen of gitaarspelen?

Meet The FourStringFury Also Known Ass... STEVE HARRIS!!!
Suske
Superlid

11-03-2010 om 21:37:04
Frank, ik denk dat je de laatste zin verkeerd om hebt getiept.

Er zijn namelijk niet veel (geen eigenlijk) gitaristen (in mijn kennisenkring) die het voor elkaar krijgen om te bassen.
Wel kunnen bijna alle bassisten die ik ken een beetje of goed gitaar spelen.

Maar; dit geld alleen voor de mensen die ik ken.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »