• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Red Hot Chili Peppers - Factory of Faith
- Red Hot Chili Peppers - The Adventures of Rain Dance Maggie
- Kings of Leon - Sex on Fire
- Iyaz ft Travie Mcoy - Pretty Girlz
- Taio Cruz - Little bad girl
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Zo vaak ga ik naar concerten:
1 keer per maand
vaker
minder vaak
Stemmen: 36
improviseren?
Matthiias
Lid

04-04-2010 om 10:16:43
ik speel nu ong 2 jaar en half bas (dus ik ken het verschil tuss maj en min enz....)  en zou graag wat leren improviseren, ik heb al lang gezocht naar guides op google maar niet echt iets goed gevonden kent iemand een goede link of kan je me verder helpen? bedankt.

lefty for life!

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »

Pierre90
Lid

04-04-2010 om 15:02:12
Goed improviseren houd in dat je datgene wat je 'in je hoofd hoort' ook meteen kan spelen, en dat de baslijnen die je verzint goed klinken.
Het tweede is een kwestie van smaak, talent, ervaring, en veel muziek luisteren en uitproberen wat leuk klinkt. Het eerste is wel degelijk goed te oefenen. Wat suggesties om op gang te komen:
- probeer in je hoofd een sinterklaasliedje te spelen, welke noten heeft het? En dan in een keer foutloos spelen op je bas. Die opdracht is vaak in het begin al moeilijk genoeg
- gebruik je tabs? mijn advies: nooit doen. Gewoon zelf goed luisteren en dat dan spelen. Niet doelloos op je bas naar de goede noot zoeken maar luisteren en dan meteen de goede noot spelen.

Zo zijn er nog honderd oefeningen te bedenken, maar ze allemaal gemeen hebben is dat je moet proberen een muzikale 'zin' die je in je hoofd hebt in een keer te spelen zonder pauzes/ doelloos een noot zoeken.

Suske
Superlid

05-04-2010 om 06:34:08
Hé Matthiias,
't is al een groot voordeel dat je een stukje theorie kent (majeur, mineur verhaal). Het is niet zo dat als je de theorie goed kent je automatisch goed kunt improviseren, maar het helpt je wel om te weten wat wel en niet kan.
Verder schaar ik me grotendeels achter Pierre z'n verhaal, met maar een kanttekening; Ik zou wel veel tabs gebruiken, zeker in het begin. Zo kun je op een duidelijke manier veel muziek (en dus ook kennis) mee spelen. Je gaat zo redelijk vlug alle trucks van andere muzikanten door krijgen en daar kun je je eigen variaties op los laten.

Ik denk alleen wel dat de moraal van het verhaal is; Ken een gezonde dosis theorie, goed naar jezelf en andere luisteren (naar de muziek) en heeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel doen en proberen.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
Pierre90
Lid

05-04-2010 om 12:36:58
Daar heeft suske dan weer gelijk in: het voordeel van tabs is dat je snel dingen makkelijk kan meespelen. Alleen merk ik bij anderen dat ze dan vaak dat wat op papier staat belangrijker gaan vinden dan wat er aan geluid uit de versterker komt. Veel theorie kennen kan een voordeel zijn, maar er zijn genoeg muzikanten aan te wijzen die het verschil tussen majeur en mineur niet kennen (ten minste niet als je het ze vraagt), maar het wel onbewust kunnen spelen. 
Dus of je tabs gebruikt of niet, en theorie kent of niet, dat maakt (denk ik) niet veel uit. Er zijn meerdere wegen naar rome. Zolang je maar kritisch blijft luisteren en met plezier veel blijft spelen en proberen! Dan kom je er wel...

Nutral
Lid

05-04-2010 om 19:01:40
theorie is een makkelijkere weg om het te leren, natuurlijk moet je gemotiveerd zijn maar vanuit theorie kom je er een stuk sneller. Je kunt prima door gewoon spelen steeds beter worden maar daarvoor moet je natuurlijk wel veel spelen.
theorie is niet het eindpunt maar de manier om er te komen, tabs zijn ook handig om liedjes te leren en een overzicht van een liedje te krijgen, daaruit kun je dan het nummer leren afhankelijk van ervaren er ermee bent.

Pierre90
Lid

05-04-2010 om 20:26:34
Veel mensen denken er zo over nutral, maar theorie heeft ook zijn nadelen. Dat moet ik dan natuurlijk even toelichten:
iemand die theoriekennis heeft denkt eerst aan majeur of mineur en dan de toevoegingen daarbij. Voelt zich het meeste thuis bij toonladders. Denkt in patronen. Terwijl mensen zonder enige theoriekennis soms toonladders en intervallen gebruiken die 99 van de 100 keren niet klinken. Maar die ene keer dat ze gebruikt worden en ook goed passen zijn ze geweldig, omdat de meeste mensen dat niet zouden doen. 

Is er trouwens nog iemand die een liedje kent waarin ze een groot septiem gebruiken? En dan bedoel ik niet in de akkoorden (want dat komt wel vaak voor), maar in de melodie. De enige die ik ken is de superman theme song halverwege ergens.

Matthiias
Lid

06-04-2010 om 10:17:24
bedankt allemaal
en ik denk dan toch dat ik zeker de theorie ga leren omdat ik denk dat het toch belangrijk is om alles te weten.
maar heeft iemand een site waar ik die theorie etc kan vinden?

lefty for life!
Pierre90
Lid

06-04-2010 om 12:59:26
Geen ervaring met online muziektheorie... zelf zou ik op google music theory intypen en kijken waar je landt. En anders naar de plaatselijke muziekzaak en daar kijken of ze een goed boek hebben op het gebied van muziektheorie.

Suske
Superlid

06-04-2010 om 15:45:43
ik heb de site nog niet bekeken maar hier staat wel iets.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
Nutral
Lid

06-04-2010 om 18:52:31
kijk eens naar pentatonische ladders, daarmee kun je al aardig mee aankloten.

SirPsycho
Lid

06-04-2010 om 19:22:46
ik weet wel een goeie, cyberfretbass.com

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »