Frank24
Superlid

|
20-04-2010 om 14:31:04
te zien niet echt, maar je kunt het horen. als de klank niet meer zo helder is, er geen zuivere noot meer uitkomt of de snaren moelijk te stemmen zijn dan kun je er vanuit gaan dat ze wel aardig op zijn.
ik raad je aan om de snaren een keertje uit te koken. en dan weer erop te leggen dan weet je hoe ze klinken als ze "nieuw" of in ieder geval schoon zijn en dan merk je het gauw genoeg als ze niet zo lekker meer klinken.
Let wel op, Uitkoken van snaren is slechts een lapmiddel! je snaren worden er niet nieuwer op! Dus als er deukjes in je snaren zitten van(van de frets) dan kun je rustig een nieuw setje snaren erop zetten.
Mesa Boogie en Warwick misbruiker
|
Edge_Ed
Lid

|
20-04-2010 om 14:38:17 Ok. En dat uitkoken? Is dat letterlijk een pan water op het vuur, snaren erin en borrelen maar??
Wanneer zijn ze gaar dan? Geintje 
No Bass, No Body
|
Suske
Superlid

|
20-04-2010 om 14:50:03
Je flikkert je snaren in een pannetje kokend water met een flinke klets soda erin. Even doorkoken (minuutje of 4/5) daarna goed afspoelen, drogen en klaar.
Uitkoken is een lapmiddel dat je een keer met een setje kan doen. Ik raad het overigens niemand aan.Na het uitkoken zijn je snaren even weer redelijk helder, maar dit neemt heel vlug af. De soda (waar je mee uitkookt) zal de binnenste windingen van je snaren 'opvreten'. Dit is niet te voorkomen omdat de snaar daar niet is af te spoelen.
En snaren vervang je als ze; slijtage hebben (je vreest dat ze elk moment kunnen breken), ze doffig beginnen te klinken (het metaalachtige is er uit, sommige vinden dit overigens beter klinken. Die vervangen ze dus niet) en als je zeker wilt zijn van een duidelijke frisse klank (als je de studio induikt o.i.d.).
I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
|
Pierre90
Lid
|
20-04-2010 om 16:17:29 En de pan daarna niet meer voor het eten gebruiken lijkt me... geen idee wat voor rotzooi aan metaal, chemicaliën en dergelijke je dan in je eten krijgt.
|
Frank24
Superlid

|
20-04-2010 om 16:56:50 Oeps..... dus t pannetje waar m'n zus altijd de eieren in kookt was NIET bestemd voor mijn snaren 
Mesa Boogie en Warwick misbruiker
|
Bassist koenraad
Lid
|
20-04-2010 om 16:59:50 lol
Enceladus
|
Concorde
Superlid

|
20-04-2010 om 18:34:08
Zoals Suske terecht opmerkt vinden sommigen dat doffe zompige beter klinken.
Maar als het echt muffig wordt, en er echte slijtplekken op je snaren verschijnen van de frets, zijn ze eraan toe.
Ik heb ook vorige week een nieuwe set op m'n 5-sn gelegd, en ik vind dat hele nieuwe ook net ietsje te metalig moet ik zeggen. Dus veel spelen, dan gaat dat er wel af! 
Kistje bier, buisje Pringles en gaan!
As 't niet geet zoas 't mot.....
Dan mot 't moar zoas 't geet
|
John
Lid

|
20-04-2010 om 19:32:48 Ik weet niet wat er gaat gebeuren als je de snaren in een ontvettings vloeistof doet, b.v.b. Trichloor of Tinner, maar het is een goed ontvettings middel, Trichloor en Tinner hebben de eigenschappen dat de vloeistof vervliegt, overigens is Trichloor volgens mij door de ARBO verboden. Misschien zij er onder ons die het eens hebben geprobeerd met een van deze vloeistoffen.
een basgitaar bespeel je met liefde
|
Leo L
Superlid

|
20-04-2010 om 20:09:28
ja in het grijze verleden heb ik snaren met Trichloorethyleen ontvet. Dit mag al jaren niet meer omdat het schadelijk is voor de ozon laag en je gezondheid. Niet doen!!!!!(werkt wel overigens.)
Werkt ook met een beetje zeepsop )scheutje afwas middel, niet te veel laten koken anders schuimt het de pan uit!!!
|
Suske
Superlid

|
20-04-2010 om 22:52:45 Als je na het uitkoken je pannetje gewoon afwast, dan kun je er gewoon weer soep o.id. in doen.Na het afwassen is het ding namelijk weer zuiver (mits je een waardeloze afwasser bent).
I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
|