• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Red Hot Chili Peppers - Factory of Faith
- Red Hot Chili Peppers - The Adventures of Rain Dance Maggie
- Kings of Leon - Sex on Fire
- Iyaz ft Travie Mcoy - Pretty Girlz
- Taio Cruz - Little bad girl
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Zo vaak ga ik naar concerten:
1 keer per maand
vaker
minder vaak
Stemmen: 36
oefensessie optreden
Matthiias
Lid

29-06-2010 om 14:03:37
hallo,
ik speel nu ongeveer 3 jaar en ga voor de eerste keer op treden dit is ons liedje:
http://www.youtube.com/watch?v=jELIs2on7Po
ik natuurlijk op bas wat kan nog verbeterd worden? ik weet dat ik (vrij veel) fouten speel vooral in het snellere stuk...

lefty for life!

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »

Pierre90
Lid

29-06-2010 om 16:04:27
Oke, vat het niet verkeerd op, maar ik zal dat nummer eens stevig gaan afkraken (want aan halve kritiek heb je niets).
Eerste tip: koop een ketting van een meter, maak aan beide uiteinden een lus, las de ene vast om je eigen enkel. En de andere aan de enkel van de drummer. Dan kan je hem nooit kwijtraken Die gast speelt lekker, en: luistert naar de rest!
Goed, nu de ongecensuureerde kritiek:
- twee gitaristen die (in ieder geval rond 1:30) allebei in hun hoogste vakje lopen te pielen... heb je geen bal aan. Of slag-/sologitaar, of sololijnen met twee lagen (zoals je bij zang ook 2e stem kan zingen)
- drie man ritmesectie (drum, bas, percussie) betekent dat je in ieder geval de accenten in het ritme goed samen moet spelen. De djembe jengelt er wat doorheen, en bas en drums liggen nog niet precies op een lijn. De noten die je fout speelt VALLEN TOCH NIET OP, zolang het ritme/de groove, er maar goed in zit.
- dit is een kwestie van ervaring, maar ik noem het toch nog maar, dat zul je nog vaak horen (hoor ik ook altijd): zeker spelen! Dat wil zeggen op de tel en flink aan de snaar trekken. Als bassist moet je het fundament driedubbel dik leggen met de drummer. Als de drummer de boterham is smeer jij er drie lagen dik geplamuurde roomboter derover (en andersom natuurlijk ook). 
- en als die basis er stevig ligt, motiveert dit de gitaristen ook om een stevige solo te geven.

Al met al is het idee prima, en kan de uitvoering nog een stuk strakker en energieker. Dus: complimenten, en veel succes Laat het even weten als je iets van mijn uitleg niet goed begrijpt, ik heb een voorkeur voor soms nogal vage vergelijkingen.

Lekker in het muziek/wiskundelokaal oefenen, die goeje ouwe tijd (oke ik moet niet overdrijven, voor mij 2 jaartjes geleden).

Pierre90
Lid

29-06-2010 om 16:13:13
Trouwens: als je het tempo van het loopje niet kan bijbenen, verzin dan een baslijn die wat eenvoudiger is, en op de belangrijkste momenten in de maat (meestal bijvoorbeeld de 1e en 3e tel ofzo, gewoon even luisteren en proberen) met de rest samenvalt. Beter wat minder spelen, maar wel strak met de rest. Veel rockbassisten (oke ander genre, maar als voorbeeld), spelen het halve nummer dezelfde noot. En toch zijn het soms (vind ik) goede bassisten. Strak in de maat blijven, en wat je dan speelt maakt verder niet veel uit.

Ik heb een keer (ik ben er half trots op, en voor de andere helft schaam ik me diep) met mijn meer dan zatte kop bij een optreden een heel nummer perfect in de maat gespeeld, maar alles een halve maat verschoven En dat was niemand in het publiek opgevallen, want het was een simpel 1-4-5 (bijvoorbeeld C-F-G) akkoordenschema, en ik speelde qua tempo strak met de drummer mee. (oke het publiek was waarschijnlijk ook al ver heen, maar toch: goed op het ritme letten, en dan met veel energie die solo erbovenop, meer is niet nodig!)

Matthiias
Lid

29-06-2010 om 17:04:02
haha bedankt geweldige kritiek daar heb ik ook om gevraagd natuurlijk
maar je zegt daar dat ik heel goed moeten samen spelen en luisteren,... naar de drummer maar hoe doe ik dat volgens jouw?

lefty for life!
Frank24
Superlid

29-06-2010 om 19:57:21
accenten leggen op de noten die samen vallen met de drums als je dat voor elkaar krijgt speel je meestal zo strak als een boxxershort die 3 maten te klein is! Ik houd me meestal vast aan de eerste noot van elke maat als je die iets harder aanslaat/ accent op legt dan klinkt t al gauw een stuk strakker. (by the way dit is een beginners truc maar t helpt ook in gevorderde stukken!

Mesa Boogie en Warwick misbruiker
Matthiias
Lid

29-06-2010 om 21:10:15
bedankt
zal ik zeker aan denken

lefty for life!
Leo L
Superlid

29-06-2010 om 21:19:28

Beste manier om met drummer samen te spelen is te letten op wat hij doet, kick snare kick snare.

Leg de accenten daar waar je ziet dat hij aanslaat. Speel anders gewoon met zijn 2en eens met een metronoom of beat box mee. Kijk naar wat hij doet (als dat lukt)

Is donders lastig!! helpt echter wel!!!

Pierre90
Lid

29-06-2010 om 21:26:30
Een drummer speelt bijvoorbeeld hele belangrijke noten (bassdrum), belangrijke noten (snare drum) en wat minder belangrijke (hihat ofzo)... dit is maar een grof voorbeeld, in sommige stijlen of situaties is dit natuurlijk heel anders. Zorg dat jou baslijntje goed bij de drums past. In de meeste gevallen betekent dit dat je op de belangrijkste momenten van het drumritme (bijvoorbeeld de 1e tel van de maat) ook een noot speelt. Natuurlijk bevestigt de uitzondering de regel en is het juist moeilijk om leuk te varieren op dingen die vaak werken. 

Maar probeer eens het volgende: zet dat youtubefilmpje aan en klap met je handen mee met het ritme van de drums... probeer het een beetje te imiteren, wat harder bij de bassdrum en snare dus. Nu het zelfde met de djembe, en hetzelfde met de bas. Wanneer je mee klapt merk je al snel dat de instrumenten heel wat anders doen.

Pierre90
Lid

29-06-2010 om 21:29:09
Oke, ik heb nog een keertje extra geluisterd, ik denk toch vooral dat de djembe en drums ervoor zorgen dat je een constante stroom aan ritmische noten hebt, probeer dat wat uit te dunnen, zodat je alleen een strakke groove over houdt.

Leo L
Superlid

30-06-2010 om 06:45:44
Ik heb er ook nog een keer naar geluisterd. Pierre heeft al een hoop tips gegeven trouwens.....
By the way, bas klinkt lekker. Op zich heeft het stuk iets Santana-achtigs maar mijn indruk is dat het stuk geen geheel vormt. Ik krijg de indruk dat een ieder zijn eigen stuk doet en lang elkaar heen speelt.
Hier wordt duidelijk hoe lastig het is als bassist om de gaten tussen drums en gitaren dicht te fietsen.

Ik denk dat de kunst van het weglaten hier essentieel is en het niet te vol te maken als geheel. Je baslijnen zijn op zich okay. Mijn grootste 'bezwaar'  ligt bij de stukken die drums en djembe spelen. Als die beat synchroon loopt wordt het meespelen met de bas makkelijker en krijg je een betere groove.

Remy
Beheerder

30-06-2010 om 09:13:46
Nog even een aanvulling van mij. De melodielijn is best oke, maar veel te eentonig. Verzin een couplet dat wat anders klinkt en kom dan weer terug op dit refrein. Nu ben ik al luisteraar na een minuut al afgehaakt.

Ik denk dat jullie ook de kunst van het weglaten eens moeten uitproberen. Alle instrumenten spelen nu continu op hetzelfde volume, jullie gooien zo het nummer helemaal vol. 

Vaak is het mooier om meer dynamiek in je nummers te brengen door af en toe een partij helemaal weg te laten. En dan weer van zacht op te bouwen. Ik zou ook oppassen met die trommel, die is nu veel te dominant aanwezig.

Succes! Ben benieuwd naar een vervolg videotje

[ www.remyhersbach.nl ]

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »