Leo L
Superlid

|
15-08-2010 om 05:33:11
Hoi Anthony, kijk, surf eens naar de volgende merken: -Bartolini
- EMG
- Basslines (Seymour Duncan) - DiMarzio
Die hebben allemaal passieve P style elementen in hun leveringsprogramma met meet "bite". In principe is het een klus die je met een kleine kruiskopschroevendraaier, harskern soldeer en een soldeerboutje binnen een half uur geklaard kan hebben.
De prijzen verschillen enorm dus rondshoppen loont in dit geval.
Ik heb nog even gesurfd naar de namen van de bands. De heren van Milecolin en RATM spelen op een Music Man bas die een humbucker heeft en per definitie al meer punch heeft dan een single coil P element.verder denk ik dat het enorm verschil maakt met wat voor versterker en EQ instellingen speelt. Echter denk ik dat 80% van ieder geluid afhangt van de bespeler zelf en maar 10-20% van de spullen.
Een nieuw,- meer powerful element- kan een hoop verschil maken voor een zacht prijsje. Ga je helemaal los, kun je overwegen er een actieve bas van te maken waardoor je nog meer dynamiek krijgt. Daar heb je echter wat meer handigheid voor nodig omdat je ook een pre-amp en een batterij achter de slagplaat kwijtmoet.
Voordat je de stap zet naar een ander element, kun je met de bas eens een wat beter gesorteerde muziekzaak binnenstappen en eens een AMPEG SVT of SWR (dan wel working pro of hoger) uitproberen. Het kan zijn dat je met je bestaande bas al dat geluid eruit eruit krijgt.
Succes met zoeken!!
Leo
|
Frank24
Superlid

|
15-08-2010 om 08:26:47
Seymour Duncan Quarterpound wordt al jaren gebruikt door Steve Harris. ook zeker een aanrader als je je zinnen gezet hebt op andere elementen!
Maar zoals Ome Leo al zei. Kijk eens naar andere versterkers. of ga eens met je EQ spelen, het zou zomaar kunnen zijn dat dat al een hoop meer punch geeft! (voor eq is de gouden tip om de mids erin te draaien, op die manier prik je ook zo door een mix heen zonder achterlijk hard te gaan met je versterker)
Last but not least: en misschien wel een van de belangrijkste! Wat voor hardware zit er op je Pbass? een goede brug geeft veel sustain mee en draagt echt veel bij aan de sound van je bass! Mijn tip, haal dat Fender prul er af en zet er een Leo Quan Badass II brug op 
Mesa Boogie en Warwick misbruiker
|
Leo L
Superlid

|
15-08-2010 om 09:06:21 Een Badass brug is zeker de moeite waard!!.
|
Suske
Superlid

|
15-08-2010 om 10:46:13 Ik zou, zoals Leo al opperde, mijn heil eerst eens gaan zoeken in een andere versterker (alhoewel ik jouw Earth Sounds Resources Bas-Stack niet ken). En ik denk ook dat een 10" speakerkast ook enigszins wonderen kan verrichten. Verder niet te bang zijn om alle knoppen goed open te draaien (dat idee van; 'ik moet wat reserve hebben' moet je compleet laten varen) en zaken niet bang zijn om hard aan te slaan (bij voorkeur met plectrum voor een agressiever geluid), die snaren breken niet zomaar.
I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
|
Suske
Superlid

|
15-08-2010 om 10:47:12 Een actieve bas wil ook nog wel eens wonderen verrichten, Die hebben namelijk een ingebouwde voorversterker en die kan de zaak al een heel eind pimpen.
|
Anthony2305
Lid

|
15-08-2010 om 18:58:15
Kijk...hier heb ik iets aan bedankt mannen. Ik zal eens gaan kijken ja. Betreft de versterker: ik kan geen afscheid doen van mijn Earth stack. Die klinkt zo enorm vintage. Is een kast uit 74 of 75 of iets. Maar uiteraard kan een Ampeg setje helpen ja haha..mijn broer heeft een svt set met 4x10 eronder. Daar klinkt mijn bas heel vet op. Maar toch doet die Earth stack er niet veel voor onder....maar het is nog steeds geen Ampeg. Qua geluid het mooiste op basgebied.
Ik heb een originele precision USA uit 2006. Gewoon een normale brug met snaren door de body. Ik speel voornamelijk alleen met plectrum, dus rag hem aardig af. Maar dat idee om hem misschien actief te maken is ook wel interessant. Bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan. Als ik eruit ben wat ik ga doen laat ik jullie dit meteen weten..!
For those about to Rock...we salute you!
|
Suske
Superlid

|
16-08-2010 om 04:31:34 Tip;voor je je Precision gaat versleutelen, probeer eens een andere (geleende) actieve bas. Dan kun je zien wat het resultaat is. En je hoeft niet perse een Ampeg te proberen, maar gewoon een versterker die stukken meer 'over de zeik' te jagen is. Meestal zijn dit 'oudere' buizenversterkers of gesimuleerde versterkers.
|
Anthony2305
Lid

|
16-08-2010 om 17:32:44
Yo Suske,
Thanks man. Goeie tip. Ik zal marktplaats is in de gaten houden voor een oude buizenbak. Ik hoor ook steeds vaker dat bassisten op een gitaar versterker+cabinet bassen (staat toevallig in de laatste bassist een interview met Paul Dokman, die doet dat ook). Is dat iets? Ja ik weet het...proberen proberen proberen haha. Maar misschien iemand met ervaring?
En zal binnenkort Feedback is binnen lopen, die hebben wel actieve bassen en leuke versterkertjes staan.
Ik houdt jullie op de hoogte!!
|
Frank24
Superlid

|
16-08-2010 om 18:07:18
wat betrefd gitaarversterkers en cabinetten. gitaarversterkers gaan prima maar misschien niet helemaal geschikt omdat de eq niet voor bass bedoeld is en daarom misschien minder goed te gebruiken is. wat betrefd cabinetten. dat is min of meer een NO GO met bassen. je blaast ze kapot op hoge volumes. Maar naar wat ik gehoord heb kunnen "oude" gitaarcabinetten bekend van "vroegah toen alles beter was" het wel aan. maar goed ook dat is proberen proberen en proberen. Denk zelf dat er wel een kern van waarheid in zit immers was er een tijd dat versterkers en cabinetten nog niet specifiek voor de bass gebouwd werden 
wat trouwens ook nog best veel gedaan wordt is t verhaaltje omdraaien, een gitaar uitversterken met een bass versterker en cabinet!
Mesa Boogie en Warwick misbruiker
|
Anthony2305
Lid

|
16-08-2010 om 20:15:08
Haha..dat is bij m'n laatste optreden toevallig gebeurd...versterker van de gitarist begon te roken, ik had gelukkig mijn oefen versterker bij (omdat mijn earth stack al aardig oud is, je weet maar nooit he). Het mooie van dat die versterker is dat er twee ingangen op zitten, 1x gitaar , 1x basgitaar. Kwam wel een leuk geluid uit maar 2x15" speaker is toch net iets te veel van het goeie voor 'n gitaar als je uit vol gas wil gaan, word snel een dikke drap.
Maar wie weet wat ik tegen het lijf loop, ik ga is lekker testen hier en daar.
|