• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Red Hot Chili Peppers - Factory of Faith
- Red Hot Chili Peppers - The Adventures of Rain Dance Maggie
- Kings of Leon - Sex on Fire
- Iyaz ft Travie Mcoy - Pretty Girlz
- Taio Cruz - Little bad girl
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Zo vaak ga ik naar concerten:
1 keer per maand
vaker
minder vaak
Stemmen: 36
Racktuner
Rijnes
Lid

16-08-2010 om 12:28:25

Ik zit er hard aan te denken om een 19'' racktuner te kopen. Ik ben al jaren aan het klungelen met een stemapparaatje maar kan dit regelmatig voor geen drol bekijken op een donker podium.

Ik heb een mooie Ampeg SVT4 pro amp en bovenin de flightcase past naar mijn idee nog zo'n tuner. Maar hoe werkt dit precies? Zit er bij een tuner een pedaal zodat je kunt switchen tussen je amp en je tuner? Werkt dit ook als je met zender speelt?

Ik heb op Marktplaats een Behringer racktuner btr2000 gezien. Is dat wat?

Bloid.net - recht-toe-recht-aan Beukmetal

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende »

Frank24
Superlid

16-08-2010 om 14:13:55

zo'n racktuner moet je ook op een bepaalde manier in je keten zetten, er komt geen pedaal bij! een hoop versterkers in rack uitvoering hebben een "tuner out" op de achterkant zitten daarvandaan kun je een kabeltje zo in zo'n tuner prikken, op deze manier heb je ook geen pedaal nodig . Wat ook nog een optie is..  signaal van je bass naar de tuner en van de uitgang van de tuner naar de ingang van je versterker. op deze manier kun je vanaf de tuner muten mocht je liever gemute tunen.

Ik gebruik zelf de eerste methode en kan muten vanaf m'n versterker zelf. ik gebruik hiervoor een Korg DTR1000 (een van de beste tuners op de markt).  Hoe het met Behringer zit weet ik niet eigenlijk niet geprobeerd maar hij is wel een tikkie goedkoper dan de Korg wellicht het proberen waard!

Mesa Boogie en Warwick misbruiker
Suske
Superlid

16-08-2010 om 15:16:16
Schakel mogelijkheden te over bij zowat alle 19" tuners.
Dus alles is mogelijk, zoals Frank hierboven al tiept.
Ikzelf heb de Korg DTR-2 (de voorloper van de DTR 1000 en 2000) en ik heb de Behringer DTR-2000. De Behringer is naar mijn idee geen verkeerde koop, hij functioneert goed, snel en accuraat (ik merk weinig verschil met de Korg). En hij heeft enkele handige extratjes zoals een metronoom, verschillende stemmingen en een racklight.

Verder hebben ze beide een mute functie die met een niet meegeleverde voetschakelaar te bedienen is (of met het knopje op de voorzijde).

En ze werken allemaal als je met zender speelt.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
Rijnes
Lid

16-08-2010 om 17:35:27

Thanx gasten!

Ik zie net dat mijn amp idd zowel aan de voor als aan de achterzijde een tuner out heeft. En een mute knop aan de voorkant. Bedankt voor de info, ik ga eens shoppen.

Rijnes
Lid

26-08-2010 om 19:35:50

Nou, ik heb de Behringer BTR 2000 binnen. Ik moet zeggen ik niet helemaal happy ben. Aansluiten was idd eenvoudig. Wat mij tegenvalt is de snelheid waarmee te stemmen is. De tuner is apart in te stellen voor basgitaar maar toch duurt het na aanslag van de snaar toch enkele seconden voordat de tuner uitslaat. Is dit normaal? Vooral de E en de B snaar heeft de tuner erg veel moeite mee. Bij de B lijkt het wel of de tuner wacht tot de snaar is uitgeklonken en dan pas 'uitslaat'.

Ook lijkt het wel of de tuner ietsje sneller reageert als deze niet aangesloten is op de amp. Kan dit kloppen of lijkt dit maar zo?

Ik twijfel nu of dit wel gaat werken in de praktijk of jullie moeten zeggen dat dit redelijk normaal is bij dit soort tuners.

Suske
Superlid

27-08-2010 om 15:49:53
Die 'wachttijd' voor het stemmen is bij mij bij de lage B ook ooit langer.
Dit kan ermee te maken hebben dat lage tonen in het begin een beetje zweven.

Tuners met een naald geven wel direct de waarde aan, maar wiebelen in het begin ook even. Dit is dus, naar mijn ervaring, redelijk tot heel normaal.
Het kan ook schelen wat voor bas je hebt, welke elementen configuratie je gebruikt, hoe je volume staat, hoe de toonregeling ingesteld staat ed.

Toch hoop ik dat je er veel plezier aan hebt.

Leo L
Superlid

28-08-2010 om 07:42:08
probeer het anders met een flageolet op het octaaf van de snaar in kwestie, misschien helpt dat.

Rijnes
Lid

28-08-2010 om 09:13:34

Bedankt voor de info. Ik kreeg gisteren ook toevallig de flageolet tip. Lijkt wel iets beter te werken.

Suske
Superlid

28-08-2010 om 10:55:01
Flangoletten fluctueren ook niet zoveel in toonhoogte.

Edge_Ed
Lid

28-08-2010 om 11:39:40
Even voor een leek.....

Wat is een flageolet???
Is dat zo'n "klem" die je op je hals zet waarmee je de toon van een open snaar verhoogd??

No Bass, No Body
Pierre90
Lid

28-08-2010 om 12:36:02
Nee dat is een http://nl.wikipedia.org/wiki/Capodastro
Wanneer je je vinger op sommige plaatsen op de snaar legt (bijvoorbeeld op de helft, eenderde, eenvijfde), dan hoor je toch een toon. Dan demp je alle tonen, behalve de trillingen die zowiezo al op die plek een 'knoop' hebben.

De eenvoudigste uitleg is het gewoon zelf te proberen. Zie het plaatje bij:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Flageolet_(speelwijze)
Bij 2) druk je de snaar helemaal in tot achter de fret
Bij 3) leg je je vinger zachtjes op de snaar bij de 12e fret.
Zowel 2 als 3 geven de zelfde toon.

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | 3 | Volgende »