• Ledenmenu
- Inloggen
- Aanmelden
  • Laatste tabs
- Gers Pardoel - Bagagedrager ft. Sef.
- Red Hot Chili Peppers - Factory of Faith
- Red Hot Chili Peppers - The Adventures of Rain Dance Maggie
- Kings of Leon - Sex on Fire
- Iyaz ft Travie Mcoy - Pretty Girlz
- Bekijk alle tabs | Voeg zelf een tab toe
  • Zo vaak ga ik naar concerten:
1 keer per maand
vaker
minder vaak
Stemmen: 40
Geen verstand van
Emmy
Lid

25-01-2012 om 18:12:34

Hallo!

Ik heb ongeveer anderhalf jaar akoestische gitaar gespeeld en toen ben ik gaan bassen. Dat doe ik nu ongeveer een jaar. Ik heb toen een starterskit gekocht van Fender, en ik speel er nu nog met veel plezier mee.

Nu heb ik alleen absoluut geen verstand van elektronica, effecten, versterkers etcetera. Heeft iemand misschien een site of iets dergelijks waar een beetje wordt uitgelegt wat amps en tops en dergelijke inhouden, want ik heb werkelijk geen idee.

-Xxx.

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »

Suske
Superlid

25-01-2012 om 18:48:32
Ja, dat hebben we hier;
Ik zal je meteen verlossen; een 'amp' is de afkorting van het engelse amplifier, ofwel versterker.
Een top is een versterker die je boven op een (stapel) speaker(s) zet.
In principe is het dus het zelfde. Alleen word met amp ook nog wel eens een 'combo' bedoeld. Dit is een versterker en speakerkast in een (zoals jij er eentje bij je starterskit heb gekregen).
Deze amps, versterkers, combo's, of geef het maar een naam heb je natuurlijk in alle soorten en maten van 'goedkoop' tot eng duur en dit geld ook voor de speakerkasten (die heb je ook zo groot dat je ze bijna niet in een keer op kunt). 

Hier enkele links waar je misschien iets aan hebt:

Voor de rest zou ik durven zeggen; als er vragen zijn stel ze gewoon. Er zijn (bijna) geen domme vragen en domme antwoorden worden hier doorgaans rap verbeterd.

En, oh ja; Welkom op dit forum Emmy.
Laat eens wat meer van je horen via de 'even voorstellen'-topic of doe op andere wijze mee aan het geleuter hier.

I,m not realy BRILLIANT, it's just that my friends are stupid.
Echte rockers eten geen honing, echte rockers kauwen op bijen.
Beter scheef erin, dan recht erneffe.
John
Lid

25-01-2012 om 18:59:16

Hallo Emmy

Welkom op dit forum en stel gerust je vragen, domme vragen zijn er niet en wie weet leren wij ook nog iets van de antwoorden die op jou vraag of vragen komen.

succes met het spelen en we horen graag van je hoe het allemaal verloopt.

een basgitaar bespeel je met liefde
Frank24
Superlid

25-01-2012 om 19:20:24

Welkom Emmy!

Zoals Suske ook al zei, vraag maar raak, er zit voldoende kennis op dit kleine maar gezellige forum.

Mesa Boogie en Warwick misbruiker
Leo L
Superlid

26-01-2012 om 07:57:29

Hallo Emmy welkom hier, Suske heeft het startschot al gegeven
Er is vast wel wat te vinden zo her en der op deze site over versterkers etc. verder kun je Wiki raadplegen of eens bij de bibliotheek kijken of er informatie te krijgen is( ligt het niet op het schap kun je in de data base kijken of ze wat uit het boeken depot kunnen halen). Ook af en toe wat blaadjes kopen (zoals de bassist) kan ook helpen.. Eris ook een boek Basgitaar voor dummies  dat je zeker op weg kan helpen.

Verder werkt het als volgt

Snaren van een (bas) gitaar trillen boven een spoel met magneten, als ze trillen wekken ze een stroompje op .
Dat stroompje gaat via je kabel naar de versterker waar het eerst een voor versterker tegenkomt.
Die pept het signaal(stroompje) op waarna het door de equalizer gaat (om de uiteindelijke toon) te kleuren.
Vervolgens heb je een eind versterker (ook wel eind trap genoemd) die dat kleine stroompje omgezet wordt in een veel sterker stroompje (cq) signaal). Als laatste in de keten zit de speaker die het versterkte stroompje(signaal) omzet van stroom naar een beweging van de speaker (dit middels een magneet en spoelen die de conus van de speaker laten bewegen). Dus van eens iniemini stroompje van de gitaar naar een geluid uit de speaker.

De manier waarop je de kleine stroompjes uit de gitaar omzet (en versterkt) kan op verschillende manieren.
De oudste manier is middels buizen die ook in staat zijn het uiteindelijke geluid te "kleuren". Moderne manier is middels een transistor(en). Die doen hetzelfde maar doen dat zonder met het geluid te spelen.
Zowel voor en eind versterker kunnen of transistoren of buizen hebben. Daarbij moet gezegd worden dat buizen in de regel een zwaardere versterker maken dan transistoren. Er zijn dan ook veel hybride versterkers te vinden die buizen voorversterkers hebben en een transistor eind trap.
De opkomst van de microchips heeft ertoe bijgedragen dat ook transitor (of solid-state) versterkers nu middels chips aardig in de buurt komen van de buizen versterker zie (Roland en met name Line 6).

Dat was de crash course in versterking Emmy en hopelijk lees je dit een keer

Leo L
Superlid

27-01-2012 om 15:40:57

de belangstelling is wederom overwelmend!! Waarom neem ik überhaupt de moeite om nog verhaaltjes te typen??

Heb een 20 minuten zitten typen om dat verhaal neer te zetten voor Emmy.

Mijn volgend advies wordt zeer zeker een stuk korter:

Zoek het lekker zelf uit!! Moest ik ook!

Suske
Superlid

27-01-2012 om 16:58:31
Ho Leo, ho.

Je hebt inderdaad een klip en klaar stuk geschreven met enorm veel goede info. Dit zal ook echt wel gelezen worden, maar als de dame in kwestie hier genoeg aan heeft, of maar eens in de paar dagen op internet zit, is het redelijk normaal dat je niet of niet meteen reactie krijgt.
Wel snap ik de reactie. Ik ben ook te vaak 'gebruikt'.

Dus bij deze; EMMY, laat nog eens iets van je horen (lezen). We weten het ook graag als je iets of niets met de info kunt.

Concorde
Superlid

27-01-2012 om 17:28:10

Kistje bier, buisje Pringles en gaan!
As 't niet geet zoas 't mot.....
Dan mot 't moar zoas 't geet
Leo L
Superlid

01-02-2012 om 09:32:39
zoals Suske al eens eerder zei: Ik rust mijn koffer!

Concorde
Superlid

01-02-2012 om 15:01:07

Ach Leo, je moet maar denken dat er wel meer mensen dit zullen lezen, en er iets aan hebben!

Zeker weten.

Maar ik ben het wel met je eens......

Kistje bier, buisje Pringles en gaan!
As 't niet geet zoas 't mot.....
Dan mot 't moar zoas 't geet
Suske
Superlid

01-02-2012 om 22:45:25
Waarom?

Navigatie
« Vorige | 1 | 2 | Volgende »